Fågel, fisk eller mittimellan

Ordspråk och talesätt finns det ganska gott om här i vårat avlånga land, somliga mer välkända än andra. Många av dom, när dom blir tillräckligt populära, brukar ha en tendens till att kortas ner en aning..
T.ex. "Många bäckar små blir till en stor å" brukar väldigt ofta kortas ner till enbart "många bäckar små" och "att tala är silver men att tiga är guld" blir i sin tur "att tala är silver".
Varför det är så vanligt beror kanske på att man inte riktigt känner att det är nödvändigt att slösa bort den enorma mängd energi som det faktiskt kräver att avsluta en mening som alla ändå vet slutet på..
Ja, jag är ironisk och nej, jag är inte en 73-årig gammal människa som är bitter på mina otroligt dåliga val här i livet å låter den ilskan gå ut över allt smått å gott som finns lite här och var.. jag ville bara fylla ut raderna lite.
När jag ändå håller på att skriva om saker som håller sig till ämnet, men inte riktigt va det jag tänkte skriva om från början, så tänkte jag passa på att påpeka att vissa talesätt inte riktigt får samma effekt när man skriver det istället för att säga det.
Jag tänker på det engelska talesättet "tomato, tomato" som är en finare variant av "same shit, different name". Ska man använda det i skriftlig form är det ju ingen större ideé att låna uttrycket från det engelska spåket, när det funkar precis lika bra (dåligt) på svenska... "tomat, tomat".
Men tillbaka till det jag ville skriva nu..
Jag funderar lite på om uttrycket "en fågel viskade i mitt öra" (för dig som inte visste, svaret på frågan "hur fan visste du det?!) har råkat ut för den här stympningsprocessen, (japp det är precis vad jag tänker kalla den) men att det hände för så pass länge sen att den andra halvan av talesättet helt enkelt slutade användas för att sen glömmas bort.
Andra halvan skulle kunna vara nåt i stil med "men eftersom att jag inte pratar fågel så gick jag ut på google translate för att se om jag kanske kunde få fram nåt, men nä.. Å sen när jag ändå satt vid datorn gick jag ut på facebook där jag såg att Sven skrivit i sin statusuppdatering att du har klamydia (ett helt och hållet påhittat scenario).
Jag fattar såklart att det varken fanns google eller facebook på den tiden man använde hela fågeluttrycket, men jag tänkte att det behövdes uppdateras lite.
Det här är enbart en teori från min sida, men jag tror nog att det ligger någonting i den, så jag ska från och med nu, aktivt kämpa för att hela fågel-talesättet än en gång skall bli använt... Men som sagt, aningen uppdaterat då.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0